Pełne rozmachu fabuły i kameralne historie, mozaika gatunków i różnorodność form – 58. Krakowski Festiwal Filmowy nikogo nie pozostawia obojętnym!
„Z jednej strony dostajemy pogłębione spojrzenie na to, czym dziś żyje świat, czyli wielkie napięcia ideologiczne i społeczne, przybierające często postać zbrojnych konfliktów, z drugiej zaś mamy kameralne opowieści o bohaterach targanych konfliktami wewnętrznymi. Układając program, staraliśmy się uchwycić tę różnorodność” – mówi krytyczka filmowa i selekcjonerka festiwalu Anita Piotrowska.
Na dobry początek
Festiwal zainauguruje 27 maja w kinie Kijów.Centrum film dokumentalny Tomasza Drozdowicza Koncert na dwoje: intymna opowieść o charyzmatycznym dyrygencie, pianiście i kompozytorze Jerzym Maksymiuku i jego niezwykłej relacji z żoną Ewą. „Koncert na dwoje to dynamiczna obserwacja procesu twórczego w zderzeniu z prozaiczną, często zabawną codziennością, którą trudniej zapisać w postaci kolorowej partytury” – wyjaśnia Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
W tym roku laureatem prestiżowego wyróżnienia Smok Smoków został Siergiej Łoznica, ukraiński reżyser, którego wyjątkową twórczość można nazwać „kinem czystej rejestracji”. Mieszkający na stałe w Niemczech artysta stworzył wiele filmów, które odniosły międzynarodowy sukces, m.in. fabułę Łagodna oraz dokument Majdan. Rewolucja wolności. W programie znalazła się retrospektywa twórczości tego najmłodszego w historii festiwalu nagrodzonego filmowca i master class.
Ponadto do Krakowa przyjedzie także izraelski pisarz i scenarzysta, mistrz krótkiej formy Etgar Keret. Podczas festiwalu zobaczymy jego niekonwencjonalną filmową opowieść Etgar Keret: Based on a True Story stworzoną przez holenderski duet – reżysera Stephane’a Kaasa i scenarzystę Rutgera Lemma.
Filmowe podróże
Wojna widziana z różnych stron konfliktu, trudne relacje rodzinne i nieoczywiste miejsca bogate w inspirujące historie – międzynarodowy konkurs dokumentalny jak co roku nie tylko zaskakuje bogactwem tematów, ale i formalną różnorodnością. Talal Derki w filmie O ojcach i synach skonfrontuje krakowską publiczność z obezwładniającą grozą syryjskiej wojny, odwiedzając rodzinę członka ISIS i obserwując proces radykalizacji „żołnierzy Boga”. Temat rodziny i skomplikowanych relacji międzyludzkich powróci w filmie Kaleo La Belle Zakochać się: twórca kieruje kamerę na siebie i dwie najważniejsze kobiety swojego życia – byłą i obecną partnerkę. Till Schauder weźmie nas w podróż na Jamajkę, gdzie przyjrzymy się narodowej drużynie piłki nożnej podczas kwalifikacji do mistrzostw świata – jednak The Reggae Boyz to nie tyle film o sportowej rywalizacji, co raczej barwny, pulsujący muzyką reggae portret ojczyzny Boba Marleya i rastafarian. Pojawią się również polskie akcenty. W tym roku o Złoty Róg rywalizować będą dwie polskie produkcje: Over the Limit – głośny dokument o rosyjskiej gimnastyczce Margaricie Mamun, dzięki któremu jego reżyserka Marta Prus znalazła się na prestiżowej liście talentów magazynu „Variety” – oraz Ostatnia lekcja Grzegorza Zaricznego, twórcy nagrodzonego na festiwalu Sundance filmu Gwizdek.
W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych o nagrodę Złotego Smoka walczyć będą filmy dokumentalne, fabularne i animowane z całego świata. Popraw włosy, Oliver (reż. Armelle Mercat) to historia bohatera, który desperacko pragnie ukryć przed żoną łysienie, a Tungrus (reż. Rishi Chandna) – tragikomiczna opowieść o rodzinie z Indii mieszkającej z… kogutem terroryzującym wszystkich domowników. Marta Pajek powróci na festiwal ze swoją najnowszą animacją III, która zostanie także pokazana w głównym konkursie krótkometrażowym festiwalu w Cannes, a fabularny film Kobieta budzi się rano Olgi Chajdas obnaży przed nami rozpaczliwe próby poradzenia sobie z własnym wnętrzem (w roli głównej świetna Izabela Kuna!).
Małe dramaty i próby gatunkowe, humor, satyra, a nawet groza, kostium historyczny i współczesne otoczenie – konkurs polski zaprezentuje przed festiwalowymi widzami całą gatunkową mozaikę. „Wszystkie te filmy łączy pewien niepokój, drżenia, które mają swoje źródło w wewnętrznym niespełnieniu, rozczarowaniu, pozbyciu się złudzeń, ale i zewnętrznym lęku” – mówi kuratorka sekcji fabularnej Dagmara Romanowska. Wśród filmów dokumentalnych zobaczymy m.in. Dreamland Stanisława Berbeki poświęcony pamięci ojca, himalaisty Macieja Berbeki, który zginął w 2013 roku po zdobyciu Broad Peaku. Sekcję animacji najlepiej zapowiadają same tytuły: Mrówka wychodzi za mąż (reż. Michał Poniedzielski), Chrystus narodu (reż. Ewa Drzewicka) czy Colaholic (reż. Marcin Podolec). Jak zapowiadają organizatorzy, czeka nas dużo wrażeń i dobrej zabawy! W programie znajdą się same premierowe pokazy, a wśród nich Masterclass – film animowany o Romanie Polańskim.
Muzyczna mapa świata
Oscarowa muzyka filmowa, fiński rock, etiopski funk i radziecka muzyka elektroniczna – najmłodszy festiwalowy konkurs DocFilmMusic nie bierze jeńców! O nagrodę Złotego Hejnału rywalizować będą m.in. Ethiopiques – Muzyka duszy Macieja Bochniaka, porywająca i barwna opowieść o jednej z najoryginalniejszych odmian jazzu wywodzącej się ze swingującej Etiopii lat 70. XX wieku. Era of Dance (reż. Viktors Buda) przedstawia fenomen muzyki elektronicznej w krajach Związku Radzieckiego. Uwagę miłośników mocniejszych brzmień powinny zwrócić Wojaże punków (reż. Jukka Kärkkäinen, Jani-Petteri Passi) o pasjonującej historii jednego z najbardziej niezwykłych fińskich projektów muzycznych – Pertti Kurikan Nimipäivät – który tworzą niepełnosprawni muzycy, bohaterowie innego słynnego filmu dokumentalnego Zespół punka.
Z daleka i z bliska
Każdego roku w ramach specjalnej sekcji Spojrzenie na... Krakowski Festiwal Filmowy prezentuje najnowsze produkcje z wybranego kraju. Podczas 58. edycji wzrok skierujemy ku Estonii. „Zaprezentujemy widzom fascynujące historie opowiadane przez estońskich twórców. Niektóre są nam bliskie, bo mówią o podobnej, nieodległej przeszłości, inne odkrywają zupełnie nowe dla nas oblicze mieszkańców tego kraju” – podkreśla dyrektor Biura Programowego Barbara Orlicz-Szczypuła.
Estoński cykl otworzy już 28 maja w kinie Kijów.Centrum międzynarodowa premiera filmu Rodeo. Jak poskromić dziki kraj (reż. Raimo Jõerand, Kiur Aarma) z udziałem twórców. Ukazuje on skomplikowane losy młodych idealistów, którzy niespodziewanie przejęli stery w tym nadbałtyckim kraju. Długowłosi artyści, włóczędzy i kolorowe ptaki to bohaterowie filmu Soviet Hippies (reż. Terje Toomistu), którzy po latach wspominają czasy poszukiwań wolności i miłości w kraju za żelazną kurtyną. O pełnej przygód podróży opowie film Jaanisa Valka Ahto – w pogoni za marzeniami, którego bohater – tytułowy Ahto Valter – w 1938 roku zrealizował swe największe marzenie: morską wyprawę dookoła świata.
W ramach Panoramy filmu polskiego zobaczymy osiemnaście najciekawszych produkcji ostatnich miesięcy, a wśród nich filmowe portrety wspaniałych kobiet: kuratorki sztuki Andy Rottenberg (Układanie wolności, reż. Róża Fabjanowska, Sławomir Malcharek) i szefowej Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej (Janka, reż. Adela Kaczmarek). Poczujemy na nowo wyjątkową atmosferę Światowych Dni Młodzieży w Krakowie (Dni przemiany, reż. Tomasz Jurkiewicz), a nawet posłuchamy tradycyjnego gardłowego śpiewu mongolskiego w wykonaniu kobiet (Śpiewać, reż. Olga Korotkaya).
Tradycyjnie czekają nas Dźwięki muzyki, które poprowadzi niezawodny Piotr Metz. Tym razem w plenerowym Kinie Pod Wawelem zobaczymy najpiękniejsze polskie filmy muzyczne z różnych epok: przedwojenną komedię Ada to nie wypada, niezapomniane Zakazane piosenki, big-beatowe Mocne uderzenie i kultową Wielką Majówkę z muzyką Maanamu. W ramach sekcji Laureaci festiwali zobaczymy filmy nagrodzone na partnerskich festiwalach, a na najmłodszych młodszych miłośników X Muzy czekają pokazy filmowe Kids & Youth. Rozmach i różnorodność, jakie szykuje dla nas Krakowski Festiwal Filmowy, przyprawiają o zawrót głowy! Jesteście gotowi? (Justyna Skalska
źródło: Karnet)