Flying-V prezentuje całkowicie odmienne podejście do projektowania pasażerskich statków powietrznych, której przyświeca maksymalna oszczędność paliwa, a tym samym wydajność i dążenie do bardziej przyjaznego planecie, zrównoważonego lotnictwa przyszłości. Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z najbardziej dziś zaawansowanymi samolotami, jak np. Airbus A350. KLM jest partnerem w tym projekcie od 2019 roku, realizując swoją strategię tworzenia zrównoważonego lotnictwa przyszłości.
Tego lata zespół naukowców, inżynierów i pilot dronów z Politechniki w holenderskim Delft udał się do bazy lotniczej w Niemczech, aby przeprowadzić pierwszy lot testowy na modelu nowoprojektowanego samolotu Flying-V. Model testowy o długości 2,76 m, rozpiętości skrzydeł 3,06 m i wadze 22,5 kg i jest sterowany zdalnie, podobnie jak dron. Po blisko dwuletnim okresie szeroko zakrojonych testów w tunelu aerodynamicznym i serii prób naziemnych nadszedł czas, aby sprawdzić, jak projekt zachowa się w locie. Test przebiegł pomyślnie, a zespół badawczy zdobył cenne dane dotyczące charakterystyki lotu, niezbędne do dalszych prac nad nowym samolotem. Kolejnym krokiem w liczącym 70 stron planie projektowym jest zapewnienie Flying-V zrównoważonego napędu. Relację z pierwszego lotu można obejrzeć tutaj.
„Ten projekt doskonale wpisuje się w naszą inicjatywę Fly Responsible, która oznacza wszystkie dotychczasowe i przyszłe działania KLM na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chcemy tworzyć zrównoważone lotnictwo przyszłości, a innowacje są jego niezbędną częścią. Współpraca z partnerami i dzielenie się wiedzą prowadzi nas wszystkich dalej. Dlatego będziemy dalej rozwijać koncepcję Flying-V wspólnie ze wszystkimi partnerami.” - powiedział Pieter Elbers, Prezes i Dyrektor Generalny KLM
Flying-V
Flying-V to projekt wysoce energooszczędnego samolotu długodystansowego, którego koncepcja powstała w firmie Airbus i bazuje na współcześnie wykorzystywanym modelu Airbusa - A350, który uchodzi obecnie za najbardziej zaawansowany technicznie samolot pasażerski świata. Rzeczywistych rozmiarów Flying-V ma być krótszy od A350, ale ma posiadać tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary do standardowego A350 umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot ten również bez problemu zmieści się hangarze przeznaczonym dla A350. Co więcej, Flying-V ma przewozić taką samą liczbę pasażerów - 314 osób w standardowej konfiguracji, a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo - wynoszącą 160 m3. Flying-V będzie jednak mniejszy niż A350, co zapewni mu mniejszy opór aerodynamiczny. Kabinę samolotu przyszłości przedstawia animacja dostępna tutaj.
Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu w kształcie litery V zintegruje kabinę pasażerską i ładownię. Zbiorniki paliwa będą umieszczone w skrzydłach, a silniki – nie pod, a nad skrzydłami. Ulepszony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym samolotem.
KLM po raz pierwszy zaprezentował mały model Flying-V podczas obchodów swojego setnego jubileuszu w październiku 2019 r. W projekt zaangażowanych jest obecnie kilku partnerów, w tym producent samolotów - Airbus.