Od kilku lat obserwujemy istotne zmiany demograficzne w społeczeństwie polskim. Rodzi się coraz mniej dzieci, natomiast znacząco wydłuża się średnia długość życia, a co za tym idzie wzrasta liczba osób w wieku 65+. W dodatku powojenne pokolenie wyżu demograficznego wchodzi właśnie w wiek emerytalny. W roku 2018 było to ponad 6,7 min osób.
Poprawia się także jakość życia osób starszych, które zaczynają coraz aktywniej korzystać z wolnego czasu. Dużą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju kluby seniora, uniwersytety trzeciego wieku itp. Coraz częściej organizuje się zajęcia sportowe dla starszych jak chociażby aqua aerobik, zajęcia tańca. Coraz więcej osób w dojrzałym wieku podróżuje. Jesień życia wcale nie musi być szarobura, a wręcz przeciwnie – to okres, kiedy ludzie mają najwięcej czasu dla siebie i swoich pasji.
W celu zachowania dobrej formy zarówno fizycznej jak i intelektualnej niezbędne są ćwiczenia. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na poprawę koncentracji, spostrzegawczości, zdolności logicznego myślenia, wnioskowania oraz motoryki małej są gry planszowe.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie ze strony grupy najstarszych Polaków Wydawnictwo Alexander stworzyło serię „Terapia”. Osiem nowych gier nie tylko wyróżnia grafika dostosowana do oczekiwań osób dorosłych, ale także eleganckie, drewniane elementy o rozmiarach ułatwiających ich chwytanie. Seria „Terapia” to doskonała rozrywka i przemyślane ćwiczenia, które pozwolą osobom starszym na dłużej utrzymać sprawność intelektualną. Wspierają rehabilitację osób chorych np. na chorobę Parkinsona, chorobę Alzheimera, zespół Tourette’a czy reumatoidalne zapalenie stawów, a także pacjentów po udarze, bądź borykających się ze schorzeniami cywilizacyjnymi. To doskonałe urozmaicenie form spędzania wolnego czasu przez osoby starsze. To także wspaniały pomysł na upominek dla seniorów.
Gry są tak skonstruowane, że mogą być świetną zabawą międzypokoleniową. Większość z nich odpowiadania jest już dla dzieci nawet w wieku powyżej czwartego roku życia. Trudniejsze zaś od siódmego.
W tworzeniu serii czynny udział brała ekspertka w dziedzinie logopedii, logorytmiki, surlogopedii, neurologopedii oraz emisji i higieny głosu – mgr Hanna Sobisz.
Gry Alexandra z serii „Terapia” można zakwalifikować jako te, które wspomagają pracę mózgu w szerokim rozumieniu- od ćwiczeń obwodowych (zmysły) poprzez operacje umysłowe (spostrzeganie, koncentracja, kojarzenie, uważność) po czynności wyższe (czytanie, rozumienie, zasób słownictwa).
Zajęcia z serią „Terapia” stworzoną przez Alexandra obejmują:
• ćwiczenia zmysłów (wzrok, dotyk),
• doskonalenie operacji umysłowych (spostrzeganie, koncentracja, uważność, kojarzenie),
• uaktywnianie pól neuronalnych,
• wspomaganie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwój kompetencji językowych (słownictwo, czytanie, rozumienie, płynność słowna).
Wszystkie gry znajdziesz na www.alexander.com.pl
Wspólne Ogniwo
Gra w której ćwiczymy koncentrację oraz mechanizmy związane z postrzeganiem. Do dyspozycji mamy planszę, kartonowe tabliczki z wzorami wyznaczającymi osie oraz drewniane tabliczki z piktogramami. Kartoniki układamy na planszy. Figury w pierwszej kolumnie, wzory w pierwszym rzędzie. Zadanie polega na ułożeniu drewnianych tabliczek z piktogramami na polu znajdującym się na przecięciu figury oraz wzoru, które łącznie znajdują się na piktogramie. Dwa warianty gry.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Kostki z Piktogramami
Zabawa ćwicząca koncentrację, spostrzegawczość, poprawiająca zdolności intelektualne. Rozgrywka oparta została na 3 kościach z piktogramami oraz 18 tabliczkach na których znajdują się identyczne piktogramy jak na kościach. Zadanie polega na jak najszybszym odnalezieniu na rozłożonych tabliczkach piktogramu wyrzuconego przez kości. Trzy warianty gry.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Paronimy
Paronimy to wyrazy które brzmią podobnie, ale mają zupełnie inne znaczenie. Gry zawarte w tym zestawie oparte zostały właśnie o znajdowanie wyrazów różniących się jedynie jedną literą. Zadanie w zależności od wariantu polega na dokładaniu kolejno przez graczy podobnych słów.
Zabawy wzbogacają słownik bierny, czynny oraz pobudzają ośrodek mowy, dzięki powstawaniu nowych połączeń neuronalnych.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Pamięć Sensoryczna
Zabawa w której do dyspozycji mamy 22 drewniane elementy o przeróżnych kształtach i wielkościach. Każdy z dostępnych elementów ma swoją parę. Zadanie w zależności od wariantu polega na odnalezieniu dwóch takich samych przedmiotów bez udziału zmysłu wzroku. Zabawa może wspomagać terapię rąk oraz ruchu palców, a także współpracę obu dłoni, ponieważ ćwiczenia angażują zarówno mięśnie jak i ścięgna w obrębie dłoni. Jednocześnie ćwiczy koncentrację oraz rozwija wyobraźnię. Cztery warianty zabawy.
Wiek: 4- 107 lat
Liczba graczy: 2-4
Rozsypanka Zdaniowa
W zestawie znajduje się 45 wyrażeń umieszczonych na plastikowych tabliczkach, z których można zbudować 7 zdań. Celem gry jest ułożenie wszystkich zdań, które muszą być zrozumiałe i zbudowane zgodnie z normami językowymi. Gra ma doskonalić analityczno-syntetyczne podejście do języka. Przeznaczona jest dla każdego, z uwzględnieniem osób po przebytym udarze niedokrwiennym oraz z zespołem otępiennym czy z chorobą Alzheimera. Poprzez grę można pobudzić funkcjonowanie mózgu (odkodowanie znaków pisma, czytanie i rozumienie) i rozwinąć umiejętności językowe (składniowe, fleksyjne, czytanie ze zrozumieniem). Trzy warianty gry.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 1-4
Tangram
Zestaw zawiera 42 różnorodne drewniane figury geometryczne. Celem łamigłówki jest odtworzenie wskazanych w instrukcji 61 wzorów na podstawie właściwego ułożenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku jedynie na podstawie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. Trzy warianty gry.
Wiek: 4 - 107 lat
Liczba graczy: 1-6
Warcaby
Klasyczna gra w warcaby, w której znajdziemy duże drewniane pionki oraz nieco większą od standardowej planszę, stworzone z myślą o osobach starszych. Dzięki swojemu rozmiarowi oraz gramaturze wynikającej z materiału z którego są wykonane są one bardzo poręczne i łatwiejsze w chwytaniu.
Wiek: 7 - 107 lat
Liczba graczy: 2
Chińczyk
Klasyczna, kochana przez wszystkich gra, oparta na prostych zasadach. Prezentowana wersja wyróżnia się wysokimi drewnianymi pionkami, ułatwiającymi chwytanie oraz nieco większą planszą.
Wiek: 7- 107 lat
Liczba graczy: 2-4