Znajdziemy tu barok, współczesność i recitale wokalne. „Na festiwalu Opera Rara poszerzamy pole znaczenia opery” – mówi Jan Tomasz Adamus, jego dyrektor artystyczny.
„Pan Jacopo Peri wynalazł ten kunsztowny sposób recytowania śpiewając, który podziwiała cała Italia” – pisał (zapewne nie bez zazdrościJ) Marco da Gagliano, kompozytor i świadek narodzin nowego gatunku w muzyce. I choć z operą obcujemy już ponad 400 lat, zachwyt nas nie opuszcza, a ona trzyma w zanadrzu kolejne niespodzianki. Przekonamy się o tym podczas Festiwalu Opera Rara (31 stycznia – 17 lutego), który śmiało zderza ze sobą dwie wizje opery: jej tradycyjne oblicze i prowokacyjne eksperymenty.
Na inaugurację zobaczymy tragedię liryczną Hippolyte et Aricie – z dziełem Jeana-Philippe’a Rameau zmierzy się izraelski reżyser i performer Sjaron Minailo, którego realizacje niosą nie tylko rozrywkę, ale i refleksję nad współczesnością. W Mozartowskiej komedii omyłek, czyli Così fan tutte (w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego), obok profesjonalnych śpiewaków wystąpi złożony z amatorów Krakowski Chór Mieszczański. Tomasz Cyz opowie o wojnie, pożodze, miłości i tęsknocie, sięgając po barokową Cassandrę Benedetta Marcella i skomponowane w XXI wieku Just Davida Langa. Na festiwal wróci też ascetyczna i abstrakcyjna A Madrigal Opera Philipa Glassa, którą treścią wypełni Krzysztof Garbaczewski.
Opera Rara przyniesie również szeroką prezentację tego, co w operze jest najważniejsze – ludzkiego głosu. Recitale dadzą: gwiazda światowych scen, sopranistka Danielle de Niese, podbijający międzynarodową publiczność młody kontratenor Jakub Józef Orliński i Patricia Petibon, mistrzyni koloratury, a zarazem uosobienie francuskiego szyku i swobody. Do tego wybór pieśni rosyjskich zaprezentuje Evelina Dobračeva, Lieder i mélodies zabrzmią w wykonaniu Sophie Karthäuser, a niemal nieznane u nas pieśni słowackie zaśpiewa Adriana Kučerová.
Na festiwalu Opera Rara poszerzamy pole znaczenia opery zwłaszcza wobec powszechnie funkcjonującego zestawu skojarzeń, odwołujących się jednak przede wszystkim do nurtu klasycznego. Opera Rara to wyjście poza schemat: prezentujemy zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne. – podsumowuje Jan Tomasz Adamus. Dajcie się zachwycić – i zaskoczyć! (Barbara Skowrońska)
31 stycznia, 2 lutego 2019, 19.00
3 lutego 2019, 15.00
Centrum Kongresowe ICE Kraków
Jean-Philippe Rameau
Hippolyte et Aricie
reż. Sjaron Minailo
Francuski barok to zawsze wielkie wyzwanie i ekscytujące pole dla eksperymentu. Dlatego Krakowska Orkiestra Festiwalowa, międzynarodowy zespół śpiewaków oraz reżyser Sjaron Minailo łączą siły, by twórczą wrażliwość ludzi z różnych stron świata wzbogacić o genius loci.
1, 3, 4, 5 lutego 2019, 19.00
Ośrodek dokumentacji sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Cassandra & Just
Benedetto Marcello: kantata „Cassandra“
David Lang: „Just“ (reż. Tomasz Cyz)
Opowieść o wojnie, pożodze, śmierci i żałobie oraz o miłości, tęsknocie i wspólnocie. Zderzenie barokowej kantaty opartej na wyimkach z „Iliady” Homera i dramatów Eurypidesa, streszczającej w krótkich obrazach wątki wojny trojańskiej oraz „Just”: chóralna pieśń nawiązująca do biblijnej „Pieśni nad pieśniami” i mówiąca o różnicy między „ty” i „ja” w akcie miłosnym. „Cassandra & Just” jako znak wszelkich czasów: po wojnach toczonych przez mężczyzn, w imię męskich spraw, po niewysłuchaniu kobiecych ostrzeżeń, przychodzi czas na złożenie tego okaleczonego świata przez pierwiastek (wyłącznie) żeński.
6, 8, 10 lutego 2019, 20.00
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Philip Glass
A Madrigal Opera
reż. Krzysztof Garbaczewski
Rodzaj pustej formy, w którą wlać można bardzo różną, a w zasadzie dowolną teatralną treść. Philip Glass wymaga dokończenia utworu na scenie przez reżysera, którego nie ogranicza właściwie nic poza dyktowanymi przez muzykę czasowymi ramami trwania dzieła. Nic dziwnego, że tak specyficzną misję powierzono Krzysztofowi Garbaczewskiemu, którego rozbuchana inwencja każe mu konstruować zupełnie autonomiczne, rządzące się własnymi prawami światy.
7, 11 lutego 2019, 17.00
9 lutego 2019, 11.00
10 lutego 2019, 15.00
Teatr Łaźnia Nowa
Wolfgang Amadeus Mozart
Così fan tutte
reż. Cezary Tomaszewski
Opera komiczna w dwóch aktach z 1789 roku. Historia dwóch młodych oficerów Guglielmo i Ferranda, którzy pod wpływem sceptycznego filozofa Don Alfonso, przygotowują intrygę, będącą testem na wierność ich kochanek: Fiordiligi i Dorabelli. Libretto Lorenza da Ponte stanowi dla nas punkt wyjścia do poddania uczuć i emocjonalności analizie naukowej. Wprowadzając ciało w ruch wytworzymy możliwe sieci połączeń w ramach geometrii muzyki Mozarta. Wykorzystując strategie omyłek, powtórzeń i namnożenia będziemy poruszać się pomiędzy naukowością projektu oświeceniowego a operą buffa, pomiędzy analizą chemiczną ciała pożądanego a campowością afektów, poszukując algorytmu kochanków i alchemii miłości.
12 lutego 2019, 19.00
Teatr im. J. Słowackiego
Danielle de Niese | sopran
Matthew Fletcher | fortepian
W programie: Charles Gounod | George Frideric Handel | Georges Bizet | Wolfgang Amadeus Mozart | Giacomo Puccini | George Gershwin | Richard Whiting | Cole Porter | Victor Herbert | Franz Lehár | Agustín Lara
13 lutego 2019, 19.00
Teatr im. J. Słowackiego
Jakub Józef Orliński | kontratenor
Michał Biel | fortepian
W programie: Giovanni Antonio Boretti | Giovanni Battista Bononcini | Johann Adolf Hasse | George Frideric Handel | Francesco Bartolomeo Conti | Luca Antonio Predieri | Karol Szymanowski | Tadeusz Baird | Paweł Łukaszewski
14 lutego 2019, 19.00
Collegium Novum UJ
Evelina Dobračeva | sopran
Semion Skigin | fortepian
W programie: Piotr Czajkowski | Nikołaj Rimski-Korsakow | Siergiej Rachmaninow
15 lutego 2019, 19.00
Collegium Novum UJ
Sophie Karthäuser | sopran
Eugene Asti | fortepian
W programie: Felix Mendelssohn | Fanny Mendelssohn | Clara Schumann | Claude Debussy | Un petit bestiaire
16 lutego 2019, 19.00
Collegium Novum UJ
Adriana Kučerová | sopran
Róbert Pechanec | fortepian
W programie: Mikuláš Schneider-Trnavský | Eugen Suchoň | Antonín Dvořák | Béla Bartók | Leonard Bernstein | Jevgenij Iršai
17 lutego 2019, 19.00
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach
Nouveau monde
Patricia Petibon | sopran
La Cetra Barockorchester Basel
Eva Borhi | koncertmistrz
W programie: Tarquinio Merula | Henri le Bailly | melodie tradycyjne z Codex Martínez Compañón | José de Nebra | Henry Purcell | Marc-Antoine Charpentier | Jean-Philippe Rameau | George Frideric Handel
www.operarara.pl