Dlaczego każdy regularnie czytający rodzic to fundament przyszłości dziecka? Jak rodzinne  czytanie buduje poczucie wolności i sprawczości? W jaki sposób wzmacnia autentyczne  partnerstwo i buduje głęboką relację mężczyzna-dziecko? Po jakie lektury sięgać, by  wspólne czytanie było wspaniałą przygodą? I dlaczego to takie ważne, by tata, wujek czy  opiekun też czytał? Na te pytania odpowiada kampania #TataTeżCzyta2024 organizowana  przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. 

Głównym celem kampanii jest zachęcenie mężczyzn, a w szczególności ojców i opiekunów  do czytania dzieciom. Organizatorzy zaplanowali szereg działań promocyjnych mających na  celu popularyzację akcji. Kampanii towarzyszy publikacja – poradnik dla rodziców  i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”. Ambasadorami akcji  #TataTeżCzyta2024 zostali m.in. Łukasz Dominiak, Łukasz „Juras” Jurkowski, Kamil Nowak,  Marcin Perfuński i Wiesław Nowobilski, Katarzyna Zielińska, Anna Dereszowska, Magda Kordaszewska i Joanna Flis. Akcję wsparli również Anna i Robert Lewandowscy.

Dlaczego #TataTeżCzyta? 

Jak wynika z najnowszych badań czytelnictwa przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodowąpanowie sięgają po lekturę zdecydowanie rzadziej niż kobiety (odpowiednio 36% i 50%).  Podobnie rozkłada się stosunek emocjonalny do tej czynności – 53% kobiet lubi lub bardzo lubi  czytać, w przypadku mężczyzn zaś odsetek ten wynosi 36%. Przyglądając się bliżej związkowi  stosunku emocjonalnego i praktyki, warto odnotować, że w przypadku kobiet jest on silniejszy  – aż 88% czytelniczek deklaruje pozytywny stosunek do lektury, w przypadku czytelników  odsetek ten wynosi 74%. Różnicę w postawach widzimy bardzo wyraźnie jako wydawcy  książek dla dzieci. Olbrzymia większość osób, które widzimy na targach czy spotkaniach  autorskich, to kobiety. Nasze obserwacje znalazły odzwierciedlenie w badaniach Biblioteki  Narodowej i tak powstał pomysł, by wysłać zaproszenie do Panów – mówi Monika Wróbel Lutz, właścicielka wydawnictwa Tatarak i inicjatorka kampanii. 

Jak czytamy w raporcie, różnice między postawami czytelniczymi kobiet i mężczyzn nie zależą  tylko od poziomu wykształcenia czy czasu poświęconego na jego zdobywanie. Kluczowe  znaczenie mają też różne modele socjalizacji do czytania w środowisku rodzinnym.  Ukształtowane w dzieciństwie i wczesnej młodości postawy w tej dziedzinie rzutują na  zachowania w okresie dorosłości. Brak męskiego czytającego wzorca to jedna z przyczyn  porzucania czytelniczych nawyków przez chłopców po okresie edukacji – podkreśla dr Tomasz  Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej. Aktywne zaangażowanie mężczyzn w socjalizację  czytelniczą w środowisku rodzinnym sprzyja wyrobieniu i utrwaleniu czytelniczych postaw,  zwłaszcza wśród chłopców. Organizatorzy kampanii #TataTeżCzyta podkreślają, że jest to  supermoc, którą warto wykorzystać do budowania relacji z dzieckiem. 

Jednocześnie zaangażowanie czytelnicze w polskich rodzinach nie jest bardzo intensywne.  Z badań „Family Power 2” przeprowadzonych przez Grupę IQS wynika, że 41% rodziców uważa  czytanie książek za wartość wartą przekazywania dzieciom. To niestety niski odsetek.  Przełożenie tej teorii na praktykę pokazuje zaangażowanie jeszcze niższe od deklarowanej  wartości: jedynie 38% kobiet i 30% mężczyzn potwierdziło, że czyta swojemu dziecku

Dane pochodzą z badania syndykatowego Family Power 2, realizowanego przez IQS, którym objęte są rodziny bez  dzieci oraz rodziny z dziećmi w wieku 2-18 l. Pełen proces ilościowo-jakościowy. Termin realizacji: czerwiec – październik 2023 r.  

Wspieram #TataTeżCzyta od początku. Wiem  

z własnego życia jak wiele daje czytanie,  

wiem też jako ojciec, ile czytanie z córką dało  

i mi i jej. Polecam gorąco! – z energią  

sportowca podkreśla Łukasz „Juras”  

Jurkowski, jeden z bohaterów spotu  

promującego kampanię

Czytanie daje wolność! 

Hasło tegorocznej kampanii #TataTeżCzyta zwraca uwagę na różne obszary, które dzięki  czytaniu są rozwijane. Istnieją dziesiątki badań z różnych ośrodków i dziedzin, które łącznie  udowodniły, że czytanie książek od małego buduje na poziomie indywidualnym nasze zdrowie  psychofizyczne i sukces życiowy, co przekłada się, na poziomie społecznym, na sukces  naukowo-gospodarczy i kapitał społeczny zbiorowości. Czytanie wyposaża nas w kompetencje,  które sprawiają, że rozumiemy wybory, których dokonujemy, że potrafimy szukać opcji,  odpowiedzi, analizować otaczającą nas rzeczywistość. Czytanie to sprawczość i przedsiębiorczość, czyli… wolność! 

Wolność w tym haśle rozumiemy jako zbudowane dzięki czytaniu samoświadomość  i kompetencje, które umożliwiają dziecku stawanie się kim chce – daje mu prawdziwą wolność  wyboru drogi życiowej i ścieżki zawodowej. Takie jest w sumie fundamentalne założenie  wszystkich naszych działań – chcemy, by każde dziecko w Polsce miało szansę zrealizować  pełen potencjał, z którym się rodzi – by miało pełną wolność w wyborach i rozwoju – podkreśla  mocno Maria Deskur, prezes zarządu Fundacji Powszechnego Czytania. 

DLACZEGO warto czytać dzieciom i JAK to robić najlepiej 

Dzieci, którym rodzice regularnie czytają, już w wieku trzech lat rozumieją dwa razy więcej  słów niż ich rówieśnicy! Czytanie wpływa na rozwój, stymuluje życiowe sukcesy. Pozwala  zrozumieć siebie i innych; zdystansować się wobec trudów dorastania. Daje wiedzę, która idzie  w parze ze sprawczością. Czytanie jest dla mózgu tym, czym sport dla ciała i dlatego powinno  być promowane jako zdrowa forma spędzania czasu, atrakcyjna i uprawiana niezależnie od  płci, wieku i zawodu czy zainteresowań. 

Książkom i czytaniu sam zawdzięczam  

dużo, ale też widzę w pracy na co dzień  

jak bardzo pomaga ono innym – 

zawodowo i prywatnie. Czytanie  

powinno być częścią życia każdego  

z nas: jest cudowną przygodą, która  

w dodatku nas buduje. Oprócz tego,  

czytanie - zarówno pod względem  

zdobywania twardej wiedzy, ale także  

w kontekście zdolności 

komunikacyjnych, choćby ze względu na  

poszerzanie zasobu słów - daje wiele  

korzyści dopowiada Łukasz Dominiak, psycholog, twórca profilu „Who’s Your Daddy”.

W ramach kampanii #TataTeżCzyta2024 powstał poradnik dla rodziców i opiekunów  „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” autorstwa Marii Deskur i Edyty Plich, z ilustracjami Joanny Rusinek. To kompendium wiedzy o tym, dlaczego warto czytać dzieciom. Autorki  poradnika, podpierając się badaniami i bogatą bibliografią, podpowiadają co daje czytanie  dziecku na poszczególnych etapach rozwoju i rekomendują, jakie lektury będą adekwatne do  wieku. W wersji drukowanej (nakład 55 000 egzemplarzy) publikacja będzie dostępna 

gratisowo w wybranych księgarniach, bibliotekach publicznych, przedszkolach, szkołach,  i instytucjach kultury miast partnerskich. Poradnik można również pobrać nieodpłatnie w pliku  PDF ze strony TataTeżCzyta.pl  

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 stawia sobie za cel między innymi docieranie do  rodzin z mocnym przekazem o wartości czytania. Dlatego wspieramy kampanię #TataTeżCzyta  – jest ważne, by Ojcowie, Dziadkowie czy starsi bracia byli zaangażowani w rodzinne rytuały  wspólnotowe, a wspólne czytanie jest niewątpliwie jednym z takich budujących nawyków. – dopowiada profesor Rafał Wiśniewski, zastępca Dyrektora Narodowego Centrum Kultury.  

Warto podkreślić, że w zależności od wieku dziecka, wspólne czytanie się zmienia i spełnia  różne funkcje. W pierwszych miesiącach życia książka jest tylko pretekstem do kontaktu, bo to kontakt z dzieckiem jest najważniejszy. A warto go budować poprzez czytanie, bo doskonale  stymuluje mózg. Dla dzieci w wieku przedszkolnym wspólne czytanie (i rozmawianie o tym, co  przeczytaliśmy) jest świetnym ćwiczeniem przygotowawczym do życia społecznego.  W pierwszych klasach szkoły podstawowej dziecko uczy się czytać, aby potem czytać  samodzielnie, by się uczyć. Czytanie jest najważniejszym i niezastąpionym narzędziem  umożliwiającym całą późniejszą edukację. – mocno dodaje Edyta Plich, współautorka  poradnika, prezeska Fundacji Edico. W wieku przed nastoletnim i nastoletnim nadal warto  czytać razem na głos, ponieważ wspólne czytanie to wspólne sprawy i okazja do rozmowy.  Czytanie dzieciom w tym wieku to wejście w relację, oswajanie emocji, dbanie o więź.  

Wspólne czytanie z dzieckiem przez ojca czy dziadka i towarzyszącą temu rozmowa wokół  opowieści, jest nie do przecenienia. Buduje więź, tworzy przestrzeń do dzielenia się emocjami  i marzeniami, dostarcza wspólnych przeżyć. To również pole do rozpoczynania wielu ważnych  rozmów na temat otaczającego dzieci świata. Trudno wyrazić jak fundamentalne może to mieć  znaczenie dla całej przyszłości tej relacji. – puentuje Joanna Flis, psycholożka, autorka podcastu  „Madame Monday”. 

Autorytety też czytają i zachęcają do czytania 

Tegoroczną edycję kampanii wspierają nie tylko znani tatusiowie i dziadkowie, ale też panie – mamy i partnerki – które podpisują się pod inicjatywą Fundacji Powszechnego Czytania  i wydawnictwa Tatarak i zgodnie zachęcają: niech #TataTeżCzyta! Ambasadorkami kampanii  zostały: aktorki Katarzyna Zielińska, Anna Czartoryska-Niemczycka oraz Anna DereszowskaMagda Kordaszewska – terapeutka, twórczyni portalu Zabawkowicz.pl i organizatorka

plebiscytu „Zabawka Roku” oraz Joanna Flis – psycholożka, autorka podcastu „Madame  Monday”. Wśród panów wspierających akcję znaleźli się m.in.:Jan Dąbrowski, youtuber znany  jako JDabrowsky, Kamil Nowak – twórca bloga Blogojciec.pl i pedagog; Marcin Perfuński – dziennikarz, redaktor, autor bloga Supertata.tv; Łukasz „Juras” Jurkowski – dziennikarz i  komentator sportowy, zawodnik MMA i taekwondo, dr Kamil Janowicz – psycholog,  pracownik naukowy, autor bloga Father_ing, Łukasz Dominiak – tata instagramer (Who’s Your  Daddy); Wiesław Nowobilski – szef ekipy remontowej programu „Nasz nowy dom” i Maciej  Pertkiewicz – architekt, członek ekipy programu „Nasz nowy dom”. 

Czytanie jest bardzo ważną częścią mojego  

zawodu, niejako żyję tekstami. Ale widzę też  

jak bardzo one budują nasze kompetencje  

nawiązywania relacji, rozumienia ludzi. W  

dzisiejszym zabieganym świecie taki moment  

zatrzymania, z dzieckiem, na wspólnym  

czytaniu i rozmowie, powinien być dla  

każdego taty, ważnym rytuałem. Popieram  

totalnie. – dodaje Katarzyna Zielińska. 

Jako rodzic wiem, jak ważną rolę w rozwoju dzieci odgrywają książki. Sama uwielbiam czytać  i uważam, że czytanie jest dobre dla każdego! Dla dzieci wspólny czas z książką to przede  wszystkim bliskość i zabawa, która w przyszłości zaowocuje bezcennym nawykiem czytania dla  przyjemności, które daje łatwość zdobywania wiedzy, rozwija ciekawość świata, daje wolność!  Dobrze pamiętam jak ważne były dla mnie wieczory, gdy mój tata czytał mi przed snem,  dlatego jestem ambasadorką kampanii Cała Polska Czyta Dzieciom i z radością dołączam do  zawołania: niech #TataTeżCzyta!” – mówi Anna Czartoryska-Niemczycka. 

#TataTeżCzyta w bibliotece, outdoorze, radiu i Internecie 

Organizatorzy kampanii #TataTeżCzyta zaprosili do współpracy czołowych polskich  dystrybutorów i wydawców. Dzięki ich wsparciu poradnik dla rodziców i opiekunów  „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” w wersji drukowanej trafi do wybranych księgarń  i bibliotek na terenie całej Polski. Partnerzy dystrybucyjni i wydawcy również aktywnie  angażują się w promocję akcji w swoich kanałach w mediach społecznościowych. 

W ramach akcji, Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak, zachęcają także  bibliotekarzy, nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli do organizowania akcji  #TataTeżCzyta w Bibliotece. Na stronie TataTeżCzyta.pl zamieszczone zostały m.in.  scenariusze zajęć dla dzieci, które można wykorzystać podczas lekcji. Odbył się też ekspercki  webinar przeznaczony dla bibliotekarzy i nauczycieli.

Kampanii #TataTeżCzyta towarzyszy spot z udziałem ambasadorów akcji, który będzie  emitowany m.in. na nośnikach reklamowych w pociągach PKP, CTV i serwisach Grupy WP.  Dodatkowo akcję będzie promować kampania outdoor, emisja spotów reklamowych w radiu,  kampania w social mediach oraz influencer marketing.  

Tegoroczna kampania potrwa do 23 czerwca, kiedy obchodzony jest Dzień Ojca. Czas  kampanii nie jest przypadkowy – w tym okresie przypadają także Dzień Mamy oraz Dzień  Dziecka, którym często towarzyszą wydarzenia skierowane do najmłodszych, z udziałem  rodziców i opiekunów, które mogą stać się doskonałą okazją do promocji czytania. Formuła  kampanii jest całkowicie otwarta. Każdy może się włączyć! Organizatorzy zapraszają do  udziału, a także pobierania i wykorzystywania materiałów dostępnych na stronie  TataTeżCzyta.pl W pierwszą edycję kampanii #TataTeżCzyta w roku ubiegłym zaangażowało  się wiele instytucji, mediów, influencerów i samorządów. Użytkownicy portali  społecznościowych w ramach otwartej formuły akcji sami chętnie współtworzyli treści – pod  hashtagiem #TataTeżCzyta opublikowano ponad 2000 postów. Liczba wyświetleń materiałów  związanych z kampanią przekroczyła 5 000 000, a broszura „Supermoc książek: TataTeżCzyta”  została rozdystrybuowana w nakładzie 35 000 egzemplarzy. 

Link do spotu: https://youtu.be/6dTX92a4NdM 

Link do poradnika „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”:  

https://fpc.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/TTCZ24_broszura_pl_www.pdf 

https://www.youtube.com/watch?v=6dTX92a4NdM

O nas

Wydarzenia kulturalne w Krakowie i Małopolsce – u nas dowiesz się o zbliżających się koncertach, festiwalach czy spektaklach. Sprawdź nasz kalendarz imprez!

Kontakt

kulturowo24@gmail.com
redakcja@kulturowo24.pl

Znajdź nas

Najnowsze