„Najlepsze miesiące to kwiecień, czerwiec, maj!” – śpiewał Muniek Staszczyk z T.Love. Przed nami trzymiesięczny filmowy rajd! Zaczynamy od wystawy WAJDA i oczywiście – festiwalu Off Camera!
Najlepsze produkcje spod znaku kina niezależnego, intrygujące dokumenty z całego świata i najpiękniejsza muzyka prosto z dużego ekranu – najbliższe trzy miesiące dostarczą wszystkim wielbicielom X muzy niezapomnianych wrażeń, a wszystko to za sprawą trzech wielkich festiwali: Off Camera, Festiwalu Muzyki Filmowej i Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz wystawy WAJDA, które od tego roku występują pod wspólnym szyldem Filmowy Kraków.
„Nasze miasto nie daje o sobie zapomnieć również na wielkim ekranie. Hollywood obejrzało właśnie film Mr. Jones Agnieszki Holland, do którego sceny kręcono w Krakowie. To dowód na to, że stolica Małopolski jest także idealnym filmowym plenerem” – mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Krakowskie plenery
Święto kina rozpoczniemy już 6 kwietnia otwarciem wystawy WAJDA w Muzeum Narodowym w Krakowie (więcej o wystawie na s. 35). Natomiast między 26 kwietnia a 5 maja miasto zamieni się w gigantyczne kino plenerowe. 12. Off Camera – Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego to nie tylko wyśmienita filmowa uczta, ale również konkursy Wytyczanie drogi i Konkurs Polskich Filmów Fabularnych, w których młodzi twórcy z Polski i z całego świata walczą o Krakowską Nagrodę Filmową i Nagrodę Kulczyk Foundation. „Chcemy dodać młodym filmowcom odwagi i udowodnić, że spełnienie marzenia o robieniu kina jest w zasięgu ręki” – podkreśla Szymon Miszczak, dyrektor festiwalu. Co poza tym szykują dla nas organizatorzy?
Zabawa w kotka i myszkę
Od drobnych złodziejaszków po ojców chrzestnych przestępczych imperiów, od niepozornych adeptów policyjnych akademii po twardych stróżów prawa – kino policyjne i gangsterskie wykreowało wielu bohaterów, którzy pobudzają naszą wyobraźnię. Policjanci i złodzieje to pierwsza z pięciu nowych sekcji przygotowanych przez organizatorów 12. edycji festiwalu. Czy w tradycyjnych „męskich” gatunkach pojawiło się miejsce na równouprawnienie? Zabawę w kotka i myszkę czas zacząć!
Destroyer w reżyserii Karyn Kusamy i z wyśmienitą rolą Nicole Kidman (nominacja do Złotego Globu!) to filmowa opowieść o demonach przeszłości i żądzy zemsty targających byłą agentką FBI, której karierę zniszczył jeden człowiek. Z kolei bohaterowie Close Enemies, nowego filmu Davida Oelhoffena mają dylemat, czy opowiedzieć się po stronie przestępców, czy tych, którzy ich ścigają.
W programie festiwalu Off Camera nie zabraknie również Festiwalowych hitów. Zobaczymy Rafiki – pierwszy kenijski film wyświetlony na Festiwalu Filmowym w Cannes, który w dodatku został zakazany w Kenii ze względu na wątki homoseksualne – a także Her Job (reż. Nikos Labôt), pokazywany w Toronto portret Greczynki, którą recesja zmusza do podjęcia pracy.
Archetyp męskości
Współczesność inspiruje filmowców do poszukiwań i stawiania pytań o rolę i miejsce mężczyzn w świecie, który zmienił się pod wpływem akcji #metoo i #timesup. W ramach sekcji Gdzie ci mężczyźni? zobaczymy zarówno archetypy twardego samca, jak i alternatywne modele męskości.
Papi Chulo to nowy film irlandzkiego reżysera Johna Butlera, którego Handsome Devil był prezentowany podczas festiwalu dwa lata temu. Reżyser wraca do Krakowa z opowieścią o nietypowej przyjaźni między dwójką mężczyzn z różnych klas społecznych, w których wcielą się Matt Bomer i Alejandro Patiño. Z kolei w filmie Belmonte (reż. Federico Veiroja) odtwórca głównej roli Gonzalo Delgado tworzy intymny portret nieco pogubionego artysty, który usiłuje odnaleźć się w nowoczesnym świecie. Thunder Road to pełnometrażowy debiut Jima Cummingsa, który tworzy niepozbawione cynicznych obserwacji studium męskości w kryzysie. Natomiast w Zanurzeniu, częściowo autobiograficznym filmie Yona Rozenkiera, przez pryzmat losów trzech braci izraelski reżyser rozprawia się ze stereotypem macho.
Lukrowanie rzeczywistości
Wobec powszechnych ostrzeżeń o kryzysie na świecie eskapistyczna funkcja filmu jest wyjątkowo atrakcyjna i użyteczna, co udowodnią filmy z sekcji Rzeczywistość? Nie, dziękuję. Jak przetrwać w rzeczywistości zdominowanej przez portale społecznościowe i wirtualne relacje? Przekonamy się, oglądając Miriam Lies (reż. Natalia Cabral, Oriol Estrada) – filmowy portret niepewności dorastania i różnych modeli radzenia sobie ze światem. Dokąd doprowadzi bohaterów eksperyment z klonowaniem i budowaniem organizmów od podstaw? The Innocent szwajcarskiego reżysera Simona Jaquemeta pokaże, co wyniknie ze zderzenia dwóch porządków: chrześcijańskich wartości i zaawansowanej technologii.
W ramach sekcji My kontra Oni przyjrzymy się klasycznym podziałom „swoi” i „obcy”. Giant Little Ones (reż. Keith Behrman) to wzruszające spojrzenie na okres dorastania, gdy wolność jest zarówno odurzająca, jak i przerażająca. Firecrackers, debiutancki film Jasmin Mozaffari opowie o dziewczęcej przyjaźni, młodzieńczej energii i cenie, jaką trzeba zapłacić za wolność. Z kolei Knife + Heart (reż. Yann Gonzalez), thriller z Vanessą Paradis w roli głównej, nawiąże do estetyki kina klasy B lat 70. XX wieku.
A ponadto...
...zadowoleni będą wielbiciele seriali – specjalne atrakcje będą czekać w ramach paneli, dyskusji i pokazów specjalnych SerialConu. Tradycyjnie nie zabraknie Off Sceny i pokazów plenerowych, a w miasteczku filmowym, z dala od fleszy reporterów i czerwonych dywanów, kino niezależne przybliżą nam zaproszeni twórcy.
26 kwietnia – 5 maja
Organizator: Fundacja Off Camera
Współorganizator: Krakowskie Biuro Festiwalowe