Tradycyjnie, w październiku, linii przygotowują zimowe rozkłady lotów. Z powodu pandemii, światowa oferta obu przewoźników będzie ograniczona w stosunku do analogicznego okresu roku 2019. Obie linie planują jednak stopniowe zwiększenie częstotliwości lotów do/z Polski. Niebawem przybędzie też nowa trasa KLM: Poznań-Amsterdam. Obowiązują nowe, korzystne zasady dotyczące zmian i rezygnacji z podróży.

Zimowa oferta KLM
Z powodu pandemii COVID-19 zimowy harmonogram lotów KLM, który startuje 25 października, będzie znacznie bardziej ograniczony, w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. W październiku (podobnie jak w sierpniu b.r.) linia planuje realizować około 60% swojego standardowego rozkładu europejskiego, oferując do dyspozycji podróżnych prawie wszystkie europejskie kierunki. W tym miesiącu, 25 października, siatka holenderskiego przewoźnika wzbogaci się o nowe połączenie między Amsterdamem a Poznaniem, lot będzie odbywał się 5 razy w tygodniu. W listopadzie oferta lotów KLM w Europie jest planowana na poziomie 55% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy KLM stopniowo i odpowiedzialnie odbudowuje swoją europejską i międzykontynentalną siatkę połączeń po tym, jak kryzys związany z Covid-19 spowodował poważne ograniczenia w ruchu lotniczym. Zgodnie z przyjętą strategią, w pierwszej kolejności linia chce udostępnić podróżnym możliwie największy wybór kierunków, w kolejnym etapie będzie rozważany wzrost częstotliwości lotów lub zwiększenie oferowania poprzez użycie większych samolotów na poszczególnych trasach.

Oferta lotów międzykontynentalnych KLM jest realizowana na poziomie około 60% pod względem liczby oferowanych miejsc i obejmuje około 80% destynacji. Aktualnie, ze względu na liczne lokalne restrykcje wjazdowe do poszczególnych państw, jedna trzecia wszystkich lotów KLM dalekiego zasięgu realizuje wyłącznie przewóz towarowy. Od początku września przewoźnik wznowił połączenie (dwa razy w tygodniu) do chińskiego miasta Hangzhou. Lot odbywa się z międzylądowaniem w Seulu w Korei Południowej. Linia na nowo oferuje też loty do Kairu (dwa razy w tygodniu). Data planowanej na 26 września b.r. inauguracji lotów do Rijadu (Arabia Saudyjska) została zmieniona na 7 grudnia 2020. Natomiast na 29 października b.r. KLM zaplanował  wznowienie lotów do Edmonton w Kanadzie. Będzie to rejs łączony, z wcześniejszym lądowaniem w Calgary.

Plany Air France
Air France w swoim rozkładzie zimowym zaplanował loty na okres od 26 października 2020 do stycznia 2021. W świetle nadal obowiązujących ograniczeń w podróżach do wielu krajów, w listopadzie i grudniu przewoźnik będzie realizował około 50% swojej oferty. Tam gdzie to możliwe, Air France planuje nadal zwiększać oferowanie na trasach międzykontynentalnych. Dotyczy to w szczególności lotów na Karaiby i w rejon Oceanu Indyjskiego i obejmuje dodatkowe loty na wyspy Gwadelupa, Martynika i Reunion.

Na całym świecie otwieranie granic jest bardzo stopniowe i ewoluuje. Rozkłady lotów podlegają zezwoleniom poszczególnych państw i są dostosowywane do aktualnych wymogów podyktowanych światową sytuacją. Na bieżąco aktualizowany status poszczególnych lotów można sprawdzać tutaj.

Loty z/do Polski jesienią i zimą
Wraz z początkiem nowego harmonogramu wzrośnie liczba lotów oferowanych przez Air France i KLM z/do polskich miast. Przybędzie też Poznań, skąd KLM będzie oferował bezpośrednie loty do Amsterdamu, a stamtąd dalej w świat.

Oferta lotów Air France do/z Paryża od 26 października 2020 do 17 stycznia 2021:

- Kraków: 3 loty tygodniowo (we wtorki, czwartki i soboty)
- Warszawa: w zależności od dnia tygodnia: od 1 do 2 lotów dziennie

Oferta lotów KLM do/z Amsterdamu od 25 października 2020:
- Gdańsk : 2 loty dziennie
- Kraków: 2 loty dziennie (od 23 listopada b.r. – 3 loty dziennie)
- Warszawa: 2 loty dziennie
- Wrocław: 5 lotów tygodniowo
- Poznań: 5 lotów tygodniowo

Powyższy rozkład może ulec zmianom.

Elastyczne planowanie siatki
Zgodnie z zapowiedzią Komisji Europejskiej, zawieszenie (które nastąpiło wraz z wybuchem pandemii w marcu b.r.) „wymogu slotowego” dla przewoźników, będzie nadal obowiązywało w całym sezonie zimowym. Oznacza to, że przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku wykorzystywania przynajmniej 80% przyznanych przydziałów na start i lądowanie. Dzięki temu linie mają możliwość szybko reagować na szybko zmieniające się warunki rynkowe w wyniku COVID-19 i dostosowywać swoją siatkę połączeń. W przeciwnym razie konieczność wykonywania lotów mimo małej liczby pasażerów generowałaby nie tylko straty finansowe dla linii, ale też byłaby niepożądana z punktu widzenia środowiska.