Kraków, 19 maja - 18 czerwca 2017

 Przewrotne relacje między rzeczywistością a jej fotograficznym obrazem zbadamy z kuratorem 15. edycji festiwalu.

Jak fotografowie widzą i opisują świat? Sformułowane przez autora koncepcji Programu Głównego Miesiąca Fotografii w Krakowie 2017 Gordona MacDonalda z Wielkiej Brytanii hasło przewodnie „Zewnątrz wewnątrz” definiuje rolę fotografa jako pozostającego na zewnątrz przedstawianych zdarzeń, skrytego za aparatem badacza-obserwatora.

Taka pozycja umożliwia manipulację: można sztucznie wykreowanym sytuacjom nadać wrażenie realności, a zarazem zakwestionować wiarygodność każdego obrazu. „Nic nie jest prawdą i nic nie jest fałszem – wszystko może być prawdziwą fikcją zwodniczego faktu” – zauważa kurator i proponuje pięć przygotowanych specjalnie na krakowski festiwal prezentacji.

Ćwiczenia z percepcji
To, czy uwierzymy obrazowi, zależy od nas samych… Trwająca w MOCAK-u już od końca kwietnia wystawa Susan Lipper Grapevine. 1988-1992 na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie dokumentu. U dociekliwego widza konwencjonalne obrazy życia małej miejscowości w Wirginii Zachodniej budzą jednak podejrzliwość, skłaniając do zastanowienia się nad udziałem autorki, a także jej modeli, w kreowaniu prowincjonalnego edenu. Diana Lelonek przedstawia w MOCAK-u pierwsze wyniki projektu Liban i Płaszów – nowa archeologia. Na terenie dawnego kamieniołomu Liban oraz byłego niemieckiego obozu KL Plaszow artystka badała nakładające się na siebie geologiczno-historyczno-antropologiczne ślady: od prehistorycznych skamielin, przez pozostałości drugiej wojny światowej, po współczesne śmieci. Jaki przekaz zbudujemy sobie z zebranych przez nią elementów? Dużym wyzwaniem będzie wystawa Nierozstrzygający moment w Muzeum Etnograficznym powstała w oparciu o materiały Gordona MacDonalda z UFO Photo Archives Wendelle’a Stevensa. Czy „niezbite dowody” na to, że nie jesteśmy sami we wszechświecie i regularnie odwiedzają nas Obcy, nie są po prostu monumentalnym fałszerstwem? I co o nas samych mówi popularność „teorii spiskowych” oraz „faktów alternatywnych” we współczesnym świecie? Różne, bazujące na uczuciach widza rodzaje manipulacji stosują autorki prac, które zobaczymy na wystawie Wojna, jaką widzimy w Bunkrze Sztuki. Może w dobie atakującego zewsząd wojennego reportażu uda im się wytrącić nas z roli chłodnego obserwatora i na nowo obudzić stępioną przez medialne obrazy wrażliwość i empatię. Kurator programu głównego postanowił przyjrzeć się także możliwościom fotografii w przekazaniu emocji związanych z różnymi rodzajami tańca. Próba uchwycenia ekstazy, ruchu, dźwięku, wysiłku i energii w statycznym obrazie może się wydawać czymś karkołomnym. Sprawdźmy zatem, czy naszą wyobraźnią i emocjami zdołają zawładnąć zatrzymane w fotograficznych kadrach obrazy fizycznej ekspresji – na wystawie My także tańczymy w budynku Muzeum Fotografii w Krakowie przy ul. Rakowickiej. Wystawom towarzyszyć będą spotkania mistrzowskie, premiery książek, prezentacje, warsztaty, projekcje filmów i oprowadzania kuratorskie.

Goście specjalni
Po raz pierwszy do programu głównego, oprócz wystaw przygotowanych specjalnie dla festiwalu, zaproszono przedsięwzięcia mające już wcześniejszą historię. Znalazła się wśród nich 18. edycja projektu Fotografia Kolekcjonerska z wystawą Rzeczy. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii. W Starmach Gallery pokazane zostaną realizacje polskich artystów kilku pokoleń, w tym obiekty fotograficzne przenoszące płaską z natury fotografię w świat trójwymiarowy i nadające jej przez to zupełnie nowe znaczenia. W galerii currentart.space Magda Hueckel, autorka wizualnej opowieści o polskim teatrze współczesnym, albumu Heuckel / Teatr, zaprosi nas w sam środek „swojego” teatru, natomiast wystawa zmarłego w ubiegłym roku portrecisty ludzi kultury Andrzeja Georgiewa Warstwy spróbuje na nowo określić miejsce tego artysty w historii polskiej fotografii. I wreszcie we Flirt towarzyski zagramy w ZPAF Gallery z Wiktorem Dąbkowskim, ubiegłorocznym laureatem nagrody Griffin Art Space – Lubicz za najlepsze zaprezentowane na festiwalu portfolio. A tegoroczny Przegląd Portfolio – 27 maja w Centrum Biurowym Lubicz.

#showOFFpower 2017

Nowością jest także zespołowa praca kuratorów przeznaczonej dla debiutantów konkursowej sekcji ShowOFF nad wyłonieniem zwycięzców i przygotowaniem ich wspólnej prezentacji. Projekty laureatów (Terje Abusdal, Jan Cieślikiewicz, Polina Karpova, Lucie Khahoutian, Flor Maesen, Viacheslav Poliakov, Kaja Rata, Karolina Wojtas) poznamy na wystawie Nie przygryzaj warg. Masz już krew na ustach w Centrum Filmowym Kraków na Zabłociu.

www.photomonth.com